Možná zrovna řešíte, jak vytvořit webové stránky, ale ztrácíte se ve všech těch technických pojmech? Chápu to. Pro podnikatele nebo živnostníka, který prostě potřebuje, aby jeho služby byly vidět, můžou slova jako doména, hosting nebo CMS znít jako zbytečná komplikace. Přitom je to vlastně docela jednoduché. Aby vám web fungoval, potřebujete v zásadě tři věci: doménu (to je adresa, třeba vasefirma.cz), webhosting (to je „pozemek“, na kterém váš dům stojí) a pak samotnou platformu (systém, ve kterém web poběží, tedy dům, kde váš web bydlí). Právě výběr té platformy – jestli si web „pronajmete“, postavíte sami, nebo necháte postavit na míru – nejvíc ovlivní, kolik vás to bude stát peněz a kolik času mu budete muset věnovat.
V tomhle článku vás provedu úplnými základy. Vysvětlíme si, co tyhle pojmy znamenají v praxi, a projdeme si 4 hlavní cesty, jak se dnes dá web postavit. Po přečtení byste měli mít jasno v tom, která cesta je pro vás ta pravá.
Klíčové poznatky:
- •Každý web potřebuje doménu (adresa, např. lukasmikula.cz) a webhosting (prostor na serveru, na kterém dům “stojí”).
- •Existují 4 hlavní cesty k webu: statický web (vhodné pro řemeslníky), CMS/WordPress (flexibilní a váš), web jako služba (pronájem, např. Webnode, Wix) a agentura (na míru).
- •Největší kontrolu, svobodu a nejlepší možnosti růstu nabízí WordPress. Cenou za to je nutnost se o web starat (aktualizovat) nebo si na to někoho platit.
- •Platformy jako Webnode jsou nejjednodušší pro start, ale jste u nich v „pronájmu“. Web není váš a máte omezené možnosti, co na něm můžete dělat.
Obsah článku
Základy, bez kterých se neobejdete
Než se pustíme do výběru platformy, pojďme si v rychlosti vysvětlit dva pojmy, kterým se nevyhnete. Rád používám přirovnání k domu.
Co je doména? (Vaše adresa na internetu)
Doména je jednoduše vaše adresa. Tak jako máte adresu domů, aby vás pošťák našel, váš web má doménu, aby ho našel internetový prohlížeč. Je to to, co lidé napíšou do horního řádku, třeba lukasmikula.cz nebo google.com.
Tuhle adresu si musíte „koupit“, i když technicky jde spíš o pronájem. Doména se platí většinou na rok dopředu (nebo na více let). Nemůžete si koupit adresu, kterou už vlastní někdo jiný. I proto je důležité přemýšlet, jak vybrat doménu, která je nejen volná, ale i dobře zapamatovatelná.
Jestli je vaše vysněná doména volná, si můžete snadno ověřit u jakéhokoliv poskytovatele domén (třeba Vedos, Forpsi, Active24…). Já osobně nakupuji u Vedosu, ale je to v zásadě jedno.
Globální trh domén (Q3 2025)
*Z celkového počtu 378,5 milionu registrovaných domén tvoří .com a .net přibližně 45 %.
Stav české domény .CZ (2024-2025)
*Data ukazují stabilní mírný růst české národní domény. V roce 2024 bylo v průměru registrováno 16 374 nových .CZ domén měsíčně.
Zdroje dat: Verisign DNIB Report (2025), CZ.NIC Domain Report (2024)
Co je webhosting? (Pozemek pro váš web)
Když máte adresu (doménu), potřebujete taky pozemek, na kterém bude váš dům (web) stát. A to je webhosting.
Je to pronájem místa na nějakém cizím počítači (říká se mu server), který je neustále připojený k internetu. Na tenhle počítač nahrajete všechny soubory, ze kterých se váš web skládá – obrázky, texty, kód. Když pak někdo zadá vaši doménu do prohlížeče, tenhle server mu váš web „naservíruje“ (proto hosting).
Výkon hostingu je klíčový. Ačkoliv každý hledá ten nejlepší webhosting, pro jednoduchou stránku vám často postačí základní tarif. Ale pokud máte e-shop nebo rezervační systém a na web vám v jeden moment přijdou stovky lidí, potřebujete výkonnější server, aby se web „nezasekl“ a nespadl.
Je dobré vědět, že pokud budete využívat například editor jako Webnode, hosting je součástí vaší měsíční platby a nemusíte ho řešit. Pokud si necháte web od někoho udělat, často vám rovnou hosting zařídí. Vy si kupte jen doménu, protože by měla být vždy ve vašich rukách.
4 cesty, jak postavit web (a která je pro vás ta pravá)
Dobře, adresu máte, pozemek taky. Teď jaký na něm postavit „dům“? Tady jsou 4 hlavní možnosti.
Cesta 1: Statický web (čistý kód)
Tohle je v podstatě web „natvrdo“. Není tam žádná administrace, kam byste se přihlásili a něco měnili. Každá stránka, každá změna textu, každé nové číslo v ceníku se musí napsat přímo do kódu.
- •Výhody: Je extrémně rychlý, bezpečný (v podstatě ho nejde hacknout) a nemusíte řešit žádné aktualizace. Prostě funguje.
- •Nevýhody: Pro jakoukoliv změnu musíte volat kodéra (nebo se jím stát, případně využít umělou inteligenci). Nemůžete si sami v nějaké editoru (grafickém rozhraní) přidat článek na blog nebo upravit otevírací dobu.
- •Pro koho je ideální: Tohle je perfektní řešení pro řemeslníky, elektrikáře, instalatéry, kteří potřebují jednoduchou online „vizitku“. Stránku, kde je napsáno, co dělají, kde působí, fotky realizací a telefon. Příkladem může být web elektrostovicek.cz. Informace se tam nasypou jednou a pak web roky funguje bez potřeby jediného zásahu.
Cesta 2: CMS – Systém pro správu obsahu (hlavně WordPress)
CMS je zkratka pro Content Management System, tedy systém pro správu obsahu. A nejznámější na světě je WordPress. Mimochodem, i můj web lukasmikula.cz na něm běží.
Představte si to jako stavebnici. Na svůj hosting si nainstalujete WordPress (což je zdarma) a ten vám vytvoří administraci. Do té se přihlásíte a můžete si „naklikat“ stránky, psát články na blog, měnit texty nebo nahrávat obrázky, podobně jako pracujete ve Wordu (jen je to mnohem komplikovanější, zvlášť, pokud si chcete vše připravit sami).
Výhody:
- •Máte ho pod kontrolou: Můžete sami upravovat obsah, kdykoliv chcete.
- •Web je váš: Všechny soubory a data jsou na vašem hostingu. Když se vám nelíbí správce, můžete web sbalit a přenést k někomu jinému.
- •Škálovatelnost: Tohle je klíčové. Začnete s jednoduchým webem, ale za rok se můžete rozhodnout, že chcete přidat e-shop (přidáte plugin WooCommerce), rezervační systém nebo členskou sekci. WordPress na to má rozšíření (pluginy).
- •Komunita: Protože je to nejpoužívanější systém na světě, najdete na něj miliony návodů a videí.
Nevýhody:
- •Musí se o něj starat: WordPress a jeho pluginy je potřeba pravidelně aktualizovat. Když to neděláte, koledujete si o bezpečnostní problém.
- •Křivka učení: Není to tak jednoduché jako Webnode. Postavit si v tom web úplně od nuly bez zkušeností vás bude stát spoustu času a nervů (i když to videa na YouTube tvrdí jinak).
Pro koho je ideální:
- •Pro většinu podnikatelů. Pro kouče, poradce, lékaře, terapeuty, menší firmy, co chtějí psát blog, budovat autoritu a mít web, který s nimi poroste. Je ideální si ho nechat od někoho (třeba ode mě) na začátku postavit a nastavit, a pak si už jen sami píšete texty.
Podíl technologií na webech celosvětově (Listopad 2025)
*Graf ukazuje podíl jednotlivých technologií na všech aktivních webech na internetu. Téměř každý druhý web běží na WordPressu.
Zdroje dat: W3Techs (Listopad 2025)
Cesta 3: Web jako služba (pronájem webu)
Tohle je velmi populární cesta pro začátečníky, kteří často hledají způsob, jak vytvořit webové stránky zdarma nebo velmi levně formou pronájmu. V tom poplatku už máte všechno – doménu (často na první rok zdarma), hosting i ten systém (stavebnici).
Nic neinstalujete, o nic se nestaráte. Jen se přihlásíte a v jednoduchém editoru, kde vše přetahujete myší, skládáte web.
- •Webnode: Asi nejjednodušší služba u nás. Je to ideální pro úplné začátečníky. Máte pár šablon, do těch naházíte texty a obrázky a máte hotovo. Nevýhodou je, že je extrémně omezený – i když má možnost e-shopu, zde bych ho rozhodně nedělal.
- •Wix: Je o něco pokročilejší než Webnode. Je taky jednoduchý na ovládání, ale má mnohem víc funkcí a rozšíření. Můžete na něm postavit i docela slušný e-shop nebo rezervační systém. Je to taková zlatá střední cesta v téhle kategorii, i když ta nadmíra možností může působit pro běžnou osobu zbytečně komplikovaně.
- •MioWeb: Česká platforma, která je postavená na WordPressu. Je zaměřená hlavně na prodej online kurzů, e-booků a digitálních produktů. Je na to skvěle připravená, ale je extrémně drahá. Bavíme se o tisících měsíčně.
Pro koho je řešení vhodné
- •Výhody: Rychlost, jednoduchost (dle platformy), nemusíte řešit žádné aktualizace ani technické věci.
- •Nevýhody: Web není váš. Je to pronájem. Když přestanete platit, nemáte nic. Když platforma zdraží, musíte platit víc, nebo odejít (a web stavět jinde znovu). Jste omezení funkcemi, které vám platforma nabídne.
- •Pro koho je ideální: Pro někoho, kdo chce startovat hned, má malou kavárnu, krámek nebo jednoduchou službu a nechce se o technické věci vůbec starat. Nebo pro tvůrce kurzů (MioWeb), kteří mají rozpočet.
Cesta 4: Web na míru od agentury
Poslední možnost je říct si agentuře nebo studiu. Ti vám postaví web přesně na míru.
- •Výhody: Dostanete přesně to, co potřebujete, i kdyby to byl super specifický rezervační systém pro vaši půjčovnu lodí.
- •Nevýhody: Cena. Tady se bavíme o desítkách, ale spíš stovkách tisíc. A dejte si velký pozor na jednu věc: „uzamčení“. Některé agentury vám web postaví na svém vlastním, interním CMS. Zní to skvěle, ale znamená to, že pokud od nich budete chtít odejít, nemůžete. Web je postavený na jejich technologii a vy musíte všechno jinde postavit znovu. Navíc jste pak rukojmí – když zjistíte, že spolupráce nefunguje, nemůžete snadno přejít k jinému správci.
- •Pro koho je ideální: Střední a větší firmy, které potřebují specifické funkce na míru, které běžné systémy neumí.
Srovnávací tabulka: Kolik to stojí a kdo se o to stará?
Abych to shrnul, tady je přehledná tabulka, která porovnává náklady a vlastnictví.
| Cesta k webu | Počáteční investice | Běžné náklady (měsíčně) | Kdo se stará o aktualizace? | Vlastnictví webu |
|---|---|---|---|---|
| 1. Statický web | Střední (zaplatíte kodéra) | Velmi nízké (jen hosting) | Nikdo (není třeba) | Je váš |
| 2. WordPress | Nízká/Střední (sami, nebo zaplatíte) | Nízké/Střední (hosting + správa) | Vy / Váš správce | Je váš |
| 3. Web jako služba | Velmi nízká (často 0 Kč) | Střední/Vysoké (platba za balíček) | Poskytovatel služby | Pronájem |
| 4. Agentura na míru | Vysoká (desítky/stovky tisíc) | Střední/Vysoké (správa, licence) | Agentura | Záleží (často váš, ale jste uzamčeni na jejich systému) |
Moje doporučení (Jak bych si vybral na vašem místě)
Pokud jste jako já techničtější typ a máte čas se vzdělávat, běžte do WordPressu. Je to obrovská časová investice na startu, ale naučíte se hromadu věcí a do budoucna máte neomezené možnosti. Web je váš a nikdo vám ho nevezme.
Pokud jste typický podnikatel, řemeslník nebo kouč (jako většina mých klientů), pravděpodobně ten čas nemáte. V tom případě:
- •Chcete jen vizitku, co se nebude měnit? Nechte si udělat statický web.
- •Chcete jen něco rychle a snadno „naklikat“ a nic neřešit? Zkuste Webnode. Počítejte ale s tím, že je to pronájem.
- •Chcete web, který bude váš, budete na něj psát blog a chcete mít možnost růst? Nechte si na začátku od někoho (třeba ode mě) postavit web na WordPressu. Je to sice nějaká počáteční investice (u mě to začíná kolem 19 tisíc), ale pak je web váš. Když to sečtete, za rok-dva vás to vyjde levněji než pronájem MioWebu, a přitom máte plnou svobodu. Já se vám pak můžu starat jen o technickou správu (aktualizace) za pár stovek měsíčně a vy se soustředíte jen na svůj byznys.
Závěr
Výběr platformy je strategické rozhodnutí. Doufám, že teď už máte lepší přehled o tom, co která možnost obnáší. Není to tak složité, když víte, že doména je adresa, hosting pozemek a platforma je typ domu, který stavíte.
Ještě pořád v tom plavete? Nevíte, jestli je pro vás lepší jednoduchý Webnode, nebo investice do WordPressu? Vůbec se nedivím, je to dost. Klidně mi napište nebo zavolejte, na webu mám formulář i telefon. Rád si s vámi projdu, co přesně potřebujete, a najdeme řešení, které vám bude dávat smysl.
Často kladené dotazy (FAQ)
Potřebuji web hned. Je Webnode/Wix opravdu tak jednoduchý na obsluhu, jak se tvrdí?
Pro začátečníky je ovládání Webnode, Wixu a podobných služeb velmi intuitivní. Vše se sestavuje metodou drag-and-drop (přetahování myší), což je ideální pro rychlé spuštění. Cena za tuto jednoduchost je ale omezená flexibilita. Jakmile začnete růst a budete potřebovat specifické funkce (např. pokročilé rezervační systémy, specifické lead magnety), rychle narazíte na limity dané platformy (nebo v případě Wixu spoustu měsíčních plateb navíc). Pro rychlý start (do jednoho roku) je to ale skvělé řešení.
Mám WordPress. Jaké jsou 3 nejdůležitější věci, které musím hned po spuštění pravidelně aktualizovat?
Nejdůležitější jsou Jádro WordPressu (core), jelikož pravidelné aktualizace často opravují bezpečnostní chyby. Dále je nezbytné aktualizovat Pluginy, protože zastaralé pluginy jsou nejčastější vstupní branou pro hackery – vždy aktualizujte, jakmile je k dispozici nová verze, ale nejdříve si udělejte zálohu. Třetí důležitou věcí je Téma (šablona), které zajišťuje kompatibilitu s novými verzemi a funkčnost webu. Pravidelná péče neboli správa webu je u WordPressu nutností, ale je cenou za to, že máte web plně pod kontrolou.
Chci blogovat. Jaká témata mám psát, aby web přivedl nové zákazníky?
Nepište o sobě, ale o problémech vašich zákazníků a jejich řešení. Místo „Jaké jsou mé služby“ pište „3 způsoby, jak vyřešit
tento problém“. Příklad: Jste-li kouč pro rodiče, pište „Jak zvládnout vzdor u tříletého dítěte“ – lidé to budou hledat ve vyhledávačích. Pro lepší výsledky ve vyhledávačích doporučuji přidávat nový hodnotný obsah alespoň 1-2× měsíčně. Každý článek by měl mít jasnou výzvu k akci (CTA), která návštěvníka nasměruje k vaší placené službě nebo konzultaci. Více popisuji ve článku o tom, jak psát článek na blog.
Jsem B2B. Co je nejdůležitější prvek, aby můj web vypadal důvěryhodně pro firemní klienty?
Klíčová je důvěryhodnost a serióznost. Na rozdíl od B2C webů, B2B klienti chtějí vidět rychlé a hmatatelné výsledky. Nejdůležitější je mít viditelnou sekci s referencemi, logy a případovými studiemi. Uveďte konkrétní čísla (např. „Snížení nákladů o 15%“) a jasný proces spolupráce. Minimalizujte ‚omáčku‘ a zdůrazněte profesionalitu a zkušenosti.
Jsem řemeslník. Jak na statickém webu pro vizitku zajistím, aby mi lidé nevolali s dotazy, co jsou na webu?
Klíčem je minimalismus a jasná struktura. Nestatický web musí mít na jednom místě jasně viditelné a přehledné prvky: Často kladené dotazy (FAQ), kde odpovíte na opakované dotazy (např. cena dopravy, záruky), jasný rozsah služeb, ideálně ve formě odrážek nebo tabulky s cenou, a pevně stanovená oblast působnosti hned nahoře na stránce. Cílem je, aby návštěvník rychle našel svou odpověď a nemusel volat. To nejhorší co můžete udělat je spousta dlouhých textů, které nikdo nebude číst.
Jsem lékař/terapeut. Jak mohu mít na webu ceník služeb, aniž by to vypadalo agresivně?
Nejlepší přístup je transparentnost a kontext. Neuvádějte jen holé číslo. Cenu vložte do kontextu hodnoty, kterou služba přináší. Např. namísto „Konzultace: 1500 Kč“ uveďte „Úvodní konzultace (90 minut): 1500 Kč – Získáte jasný plán, jak
vyřešíte váš problém“. Používejte přehledné tabulky a nezapomeňte na sekci FAQ, kde vysvětlíte, co cena zahrnuje a jaký je proces platby/rezervace.
Prodávám online produkty. Jak mohu stávající WordPress web připravit na spuštění online kurzu/e-booku?
WordPress je pro to ideální díky své škálovatelnosti. Prvním krokem je instalace pluginu pro e-mailing a vytvoření tzv. lead magnetu, což je materiál zdarma výměnou za e-mail (např. checklist). Potřebujete budovat e-mailovou databázi. Samotný prodejní kurz pak zvládnete s rozšířením jako je WooCommerce nebo specializovaným pluginem (např. LearnDash, či napojením na MioWeb). Základna v podobě vlastního webu vám poskytne plnou kontrolu nad prodejem a daty.
Mám malý rozpočet. Existuje kromě Webnode ještě nějaký způsob, jak mít jednoduchý web zdarma?
Ano, nejlepší bezplatnou cestou je použít WordPress.com, což je plně funkční verze s hostingem zdarma (neplést s bezplatným open-source WordPress.org). Nevýhodou je, že adresa bude obsahovat „mojeadresa.wordpress.com“ a máte omezenou možnost přizpůsobení a reklamy. Další možností je použít Google Sites, které je extrémně jednoduché, ale slouží spíše jako digitální vizitka a nedoporučuje se pro profesionální podnikání kvůli velmi omezeným marketingovým možnostem (SEO).
Jsem tvůrce webů a marketingový stratég. Pomáhám podnikatelům a malým firmám k webu, který aktivně přivádí zákazníky a šetří čas. Na tomto blogu sdílím své postřehy z více než 30 let, které jsem strávil v digitálním světě – od grafiky a copywritingu, přes psychologii prodeje, video, technické nastavení až k umělé inteligenci. Věřím, že úspěšný web není o složitém žargonu, ale o hlubokém pochopení problémů koncového zákazníka.
Mým cílem je být pro klienty dlouhodobým partnerem, který přináší srozumitelná, funkční a etická řešení, jež reálně pomáhají v růstu jejich podnikání.

