Tvorba webu rodičovské poradny
1. O klientce
Klientkou je PaedDr. Mgr. Aneta Štěpánková, DiS., respektovaná odbornice na vzdělávání dětí, psychologii a rodičovství. Její práce se zaměřuje na respektující výchovu a podporu samostatnosti dětí ve věku 1 až 10 let.
Ačkoliv nabízí osobní konzultace v Praze, její primární působiště je online – slouží rodičům po celé ČR. Řeší zásadní problémy, jako je partnerská komunikace s dětmi, nastavení vhodného prostředí pro samostatnost nebo otázky alternativního vzdělávání.
Původní podnikání bylo založeno na formě produktů, ke kterým bylo nutné dělat aktivní marketing. Nový web mění celý koncept na rodičovskou poradnu v rámci individuálních konzultací.
Původní byznys model
Sběr e-mailů pomocí magnetů (produkty zdarma, které poutají na placené produkty)
Prodej kurzů a e-booků
Web byl postaven na Miowebu (nástavba Wodpressu)
2. Původní web
Původní web byl zahlcující – na hlavní stránce se mísily odkazy na placené produkty, blog, magnety zdarma. Návštěvník nezískal okamžitou odpověď na otázku: „Co tady najdu a jak mi to pomůže s mým konkrétním problémem s dítětem?“
Produkty řešili spousty oblastí v rámci výchovy, ale výběr byl možná až příliš pestrý a pokrýval velké spektrum oblastí. Jedním z psychologických problémů je paradox výběru, kde větší výběr ("Nevím, co si mám vlastně vybrat") mnohdy vede k nižší pravděpodobnosti nákupu.
3. Technické výzvy
Na jedné stránce nás čekala tvorba nového webu se zcela novým zaměřením na rodičovskou poradnu. Pro toto řešení jsme se rozhodli využít WordPress, protože je to univerzální platforma pro web s administrací a blogem a klientka už toto prostředí zná, protože stávající Mioweb je jen nástavbou WordPressu.
Museli jsme se ale zamyslet, jak využít efektivně existující obsah a jak ho smysluplně přenést na nový web.
Migrace blogu: Přesun zhruba 80 článků a rubrik blogu na nový systém, včetně ručních úprav nefunkčních bloků a nahrávání chybějících obrázků.
Migrace produktů: Přesun stávajících produktů na nový blog. E-booky jsou ve formě PDF, kurzy jsou ve formě videí, která jsou nahraná na Youtube a dají se vkládat do stránek. Kurzy často obsahují i doplňkové materiály ke stažení. Více v bodě 6.
Zajištění SEO: Technické nastavení přesměrování (301) pro všechny staré URL adresy, aby nedošlo ke ztrátě vybudované pozice ve vyhledávačích.
4. Analýza cílové skupiny
Tvorba webu nezačala designem, ale hloubkovou byznysovou analýzou. Strávili jsme dvě hodinové konzultace definováním, kým Aneta je a hlavně kým nechce být.
Definovali jsme oblasti služeb, které mohou být pro zákazníky přínosné a poutavé. Vyhodnotili jsme čtyři následujcí skupiny pro služby:
- Individuální konzultace
- Samostatnost a prostředí
- Partnerská komunikace (rodič-dítě)
- Konzultace alternativního vzdělávání
Využil jsem využil umělou inteligenci pro identifikaci klíčových zákaznických profilů, abychom přesně pochopili jazyk a problémy cílové skupiny. Vytvořil jsem 10 profilů, které jsem poté používal pro tvorbu textů a zpětnou vazbu k obsahu. Každý profil obsahuje:
- Děti & situace
- Vzdělávání
- pouštěče
- Obavy
- Cíle
- Potřeby
- Psychologický profil
- Jazyk, který rezonuje
- Rozhodovací kritéria
5. Struktura stránek a webu
Web je postaven na principech srozumitelnosti. Návštěvník na prodejních stránkách vidí:
- Hero (úvodní) sekce s vysvětlením, kde se návštěvník nachází a jaké problémy web řeší a pro koho je řešení určeno.
- CTA tlačítka (call to action = povel k akci) napříč webem pro podpoření akce návštěvníka.
- Sekce Problémy a Řešení: Otevřená komunikace o běžných frustracích rodičů.
- Interaktivní prvky: Grafy, které vizuálně podtrhují relevanci tématu a odbornost.
- Ceník a Co očekávat: Jasné vysvětlení cenotvorby a průběhu spolupráce (Jak to funguje) pro odstranění pochybností.
- Sekce Pro koho jsou mé služby: Pro filtrování potenciálních zákazníků, kteří nejsou vhodní pro využití služeb poradny (např. rodiče, kteří očekávají radu, co funguje pro všechny a nechtějí pracovat sami na sobě).
6. Co s produkty
Výroba produktů (e-booky, video kurzy) na předchozím webu zabrala spoustu času. Na výrobě těchto produktů jsem se aktivně podílel. V rámci nového konceptu jsme měli prakticky tři možnosti.
1. Ponechání stávajícího modelu
- Produkty zdarma za e-mail
- Premiové produkty za peníze
- Nutnost integrace e-mailové služby a platební brány
2. Všechny produkty zdarma za e-mail
- Všechny produkty nově zdarma za zadání e-mailové adresy
- Nutnost integrace e-mailové služby
3. Všechny produkty zdarma, na kliknutí
- Vše zdarma bez jakýkoliv požadavků na straně návštěvníka webu
- Bez nutnosti integrací (nižší vstupní náklady)
Abychom vybrali co nejlepší řešení, bylo nutné se zeptat na pár otázek, například:
- Kolik mám peněz na tvorbu webu?
- Co každá varianta návštěvníkovi přinese?
- Chci produkty aktivně propagovat?
- Chci využívat e-mailový marketing?
- Jaká je má budoucí marketingová strategie?
Po společné konzultaci a mém doporučení jsme se dohodli na třetí variantě, tedy poskytnout vše k dispozici zdarma i bez zadávání e-mailu. Zde by kolegové z marketingu kroutili hlavou, ale má to opodstatnění.
- Placené informační produkty ztrácí v době umělé inteligence relevanci
- Produkt jsou skvělý magnet pro služby poradny a budují autoritu a důvěryhodnost, jejich přístupnost všem je skvělý nástroj
- Klientka nemá v plánu využívat e-mailový marketing
- Poskytnout něco "jen tak bez háčků" je dnes vzácné
- Tato taktika skvěle podpoří budoucí marketing. Např. ředitelka školky pravdědobněji vystaví plakát informující o produktech zdarma, než komerční plakát na služby nebo produkty, které vyžadují zadání e-mailu rodičů pro stažení
Co říká klientka
Navíc mi pomáhá i s marketingem a byznysovou strategií – kdykoli si nevím rady, jak propagovat služby nebo něco nastavit v podnikání, obrátím se na něj a vždycky najdeme funkční řešení. Jeho rady jsou praktické a vedou k výsledkům. Pokud hledáte grafika, který přemýšlí nad vaším byznysem komplexně, rozhodně ho doporučuji!“
7. Výsledek a závěr
Převedli jsme byznys z neefektivního prodeje obsahu na srozumitelnou a důvěryhodnou poradenskou službu. Web okamžitě začal budovat autoritu, což se potvrdilo první poptávkou na konzultaci již během prvních tří dnů po spuštění. Více teď závisí na navazujícím marketingu, kdy je potřeba dostat návštěvníky na web.
Rychlost dodání
Zavedení propagace na blogu
Blog Anety přivádí spousty návštěvníků z organického vyhledávání. Ve článcích proto rotují v tuto chvíli 3 bannery, které poutají na služby. V tuto chvíli stále zvažujeme e-mailový marketing a alespoň integrace dobrovolného odběru novinek. To je ale spíše na samostatnou, budoucí případovou studii.
Úspora nákladů
Zvolené řešení klientce ušetřilo desítky tisíc korun ročně za poplatky Miowebu a platebního systému pro prodej produktů. Cena za nový web rodičovské poradny byla 44 990 Kč, díky úsporám za Mioweb a tvorbě poptávek se však brzy sama zaplatí.
Řešení v číslech
Chcete i vy spolehlivý obchodní nástroj?
Pomohl jsme Anetě opustit neefektivní model a vytvořit prodejce, který generuje důvěru a cílené poptávky na její vysoce odbornou práci. Získejte i vy web, který komplexně přemýšlí o vašem byznysu.
Pojďme si nezávazně pohovořit
Co můžete očekávat po odeslání formuláře?
- Ozvu se vám zpravidla během dvou pracovních dnů.
- Domluvíme si termín konzultace, která proběhne dle vaší preference telefonicky či prostřednictvím videochatu.
- Během konzultace vyhodnotíme, zda mohu být pro vás a vaše podnikání prospěšný.
- Oba se rozhodneme, zda chceme spolupracovat, a případně domluvíme další kroky.